Selasa, 05 Juni 2007

Keppribadian Minang 2

Namun samantang pun baitu didesak oleh hak dan kewajiban sebagai warga Minang nan cinto Minang, ditambah dengan beban moral sebagai pemangku adat, mako kami maraso terpanggil untuk berbuat, sampaikan walau seayat. Itulah modal kami.
Angku-angku.
Sajak baredarnyo curito kaset di simpang duo, secaro langsung kami mengamati animo generasi mudo terhadok adat Minang. Kasimpulan kami iyolah, disatu pihak sangat memprihatinkan. Bahwa adat lah kahilangan pamor dalam pergaulan modern. Urang kini cenderung memasuki kehidupan praktis. Sifatnyo indifidual dan polanyo materialis. Adat indak lai relevan untuak diperbincangkan, apolai untuak dianut, ditaati. Falsafah hidup alam Minang tinggal kenangan, inyolah punah dilando badai seleksi nilai. Akan tetapi, dari pihak lain kami manampak bahwa adoh samacam kerinduan bagi sekelompok pemuda untuk mengetahui adat. Apo dan baa bana itu adat? Unsur apo nan mampatamukan pandang antaro moral Islam dan moral adat? Aponyo nan unik dan kanapo mangko popular sampai dituliti urang lua?, nyo mancari, mancari dan mancari. Dikakeh-kakehnyo abu angek nan indak barasok lai untuak manamukan api nan pernah manyalo dahulunyo. Dibaconyo buku tambo, alun abiah salaman dilatakkannyo sabab isinyo batele-tele, dibaliak-baliaknyo curito kaba, ternyato bacaan anak SD, diteliti buku nan lain, kaku dan dokmatis atau talampau formal, kurang mandasar. Kemudian diajaknyo datuak-datuak berkonsultasi, ditanyo kian kamari, dibandiang, dianalisa, akhirnyo buntu. Sabab mamak mati katakutan tuahnyo ka taimpik.
Diadokkannyo diskusi samo gadang, percuma. Kusia buto, kudo pun buto, urang manumpang buto pulo dan nan paling mangecewakan mereka iyolah sirnanyo praktek adat dalam masyarakat adat itu sendiri, "jajak limpua baun lah hilang, lanyok buruan dalam rimbo, apo katenggang nak nyo lupak", saying sekali. Namun sesuatu nan menggembirakan adolah dengan nampaknyo kesungguhan mareka untuak tahu, dan terlepas dari motivasi keingintahuan mereka itu sewajarnyolah kito mauluakan tangan, manyambuik iktikad baiak anak kamanakan kito. Untuak itulah, sakadar mambantu mambarikan arah dan mensibakkan samak jo baluka, marambah jalan satapak, mudah-mudahan basuo juo jalan rayo titian batu manuju ranah nan kito cito, yaitu pewarisan adat dari mamak ka kamanakan.
Limbak nan dari pado itu, saibarat urang manabua banian kok adoh nan boneh siso balam, nyo tumbuah di tapi pasamaian lambuak lah nak nyo bapucuak. Nyampang lai maurak daun pindahkan ka tangah sawah, tolong diaro, disiangi. Kok lai untuang ka mujua ko mak, nyo rimbun daun nan mudo maurai babuah labek batangkai baduyun-duyun, pulangkan juo ka rangkiang. Tapi pulo sakironyo ampo padi katampang, malang malah tibo dikito. Malu kami nak kami gungguang surang pado marintang partahunan, himpokkan sajo di pamatang, hanyuikkan di lantam aia, ka bungo luluak jadi juo.
Kemudian kapado angku-angku, niniak maak, ahli adat, langkok sarato cadiak pandai, urang nan arih cando kio. Ambo mamohon, baringan mamak manyapo jo managua, tolong maanjak ka batu, ka taereang basamo mandatakan. Sabab baalah dek baitu, ambo kok sasek gawa nan banyak, dek salah mulai di mangayam nyo bungkuak lapiak di tangah, rusak adat binaso undang, cabuah lah buek rang dahulu, samo barutang kito isuak. Nak bak sakarang kini nangko, tambilang di rumpun lansek, tasanda samo jo sariak, rantai bi duduak ateh paran. Ambo bilang sado nan dapek, nan tingga untuak nan cadiak, bangkalai datuak manyudahkan. Nak duo pantun sapiriang kayu kalek, kayu surian di samak tumbuah kaduonyo, paharek duduak kamanakan mamak mamulai bicaro.

Tidak ada komentar: