Selasa, 12 Juni 2007

kepribadian Minang 6

Dunsanak pandanga, kamanakan nan Ambo hormati. Kebudayaan adalah produk dari prilaku dan sikap mental masyarakat suatu daerah. Dan seni sastra nan tertuang dalam tambo, dalam kaba atau dilukis di bait pantun, papatah, bidal, syair dan ungkapan merupakan cermin dari perwatakan urang Minangkabau. Sesuai dengan kepribadiannyo, urang Minang jarang manyatokan sesuatu sacaro gambalng, secaro terbuka atau tude point istilah kerennyo. A... kalau baitu urang awak ko ndak praktis mah datuak. Mungkin, tapi nan pasti urang-urang Minang adolah urang idealis, urang kayo dengan imajinasi nan mautamokan raso. Sahinggo malu tenggang-manenggang dijadikan standar moral. Inyo maukua sesuatu nan nampak dengan nan tidak nampak, disikolah urek budi tatanamnyo. Aratinyo pribadi urang Minang tertutup. Batua, makin jauah talampoknyo sesuatu, makin tinggi nilainyo dan naluri manusia ingin mancari nan tasuruak tu. Tu ka indak.
Nah, kito taruihkan kini.
Tadi ambo sampaikan, bahwa dalam bamain kato bertata laku pola berfikir dan apo sajo aktifitas kegiatannyo, urang awak cenderung manampuah jalan baliku. Mari kito caliak, dalam batutua umpamonyo. Urang Minang selalu mencontoh kapado alam, mangatokan hitam disabuiknyo baro, putiah dimisakannyo tapuang, ampadu aratinyo paik, tanggui duduak nan manih.
Kalau inyo akan mengungkapkan perasaannyo disalurkannyolah lewat pantun. Bait-bait pendek mampu bacurito banyak tentang apo sajo, tapi hanyo urang nan arih bisa paham. Sabab isinyo tersimpan jauah dalam misa jo umpamo. A... cubo dangakan sabuah pantun "Pisau sirawik panjang hulu paukia surau di barangan, diam di lauiklah dahulu samaso pulau balarangan", akan hilanglah pesan si tukang pantun kalau asosiasi nan mandanga tapaku kapado kato-kato dalam arti nan sabananyo. Fungsi lauik jo pulau di siko hanyolah sekedar memberi kesan untuak menggiring lawan mangecek ke pokok persoalan. Pengertiannyo bisa ganda, a... kama ka dibaok? Ka soal asmara, buliah "hanyuiklah buyuang jo angan-angan sabab si dia alah bapunyo", a... itu aratinyo tu. Ha... ka masalah ekonomi, bisa juo "manggagaulah dulu di kaki limo salamo toko alun tagagai". O... ka dibaok ka soal pandidikan cocok, "nyampang ndak luluih sipenmaru menganggurlah agak satahun, kamasuak ka swasta bajuta pitih dimintaknyo", a... kamaa lai? Ka politik, a... itu nan jaleh bana "tangguangkanlah dek Markos tingga di pangasiangan salamo si Qori bakuaso di Filipina", a... putalah kini kama kadibaok lai. Jadi pantun cako punyo sasaran nan banyak dan luas, tapi isinyo bisa disimpulkan dalam satu kato, yaitu prihatin. Itulah nan dimukasuik jo dikambang sahalai bak alam dibalun sabalun buku. A... cubo bandiangkan koni jo pantun Malayu, a... bunyi pantunnyo "dari mana datangnya lintah dari sawah turun ke kali, dari mana datangnya cinta dari mata turun ke hati". Tembak tupai, jaleh mukasuiknyo. Inyo mangecek hanyo soal cinta, ndak bisa dibaok ka nan lain.

Tidak ada komentar: