Rabu, 20 Juni 2007

Kepribadian Minang 9

Seharusnya bundo kanduang salaku kapalo pemerintahan berhak memberikan kato hukum tapi kasus pelanggaran adat itu diadili oleh basa ampek bali lembaga yudikatof nan sadonyo terdiri dari laki-laki. Nan tantu sajo ateh restu dan pertimbangan sang ratu bundo kanduang. Nah, angku-angku dunsanak pandanga dari keseimbangan hak dan kewajiban itulah terciptanyo kerukunan dalam masyarakat minangkabau, kemudian angku-angku akan kami ajak manyalusuri radius kewajiban seorang laki-laki dalam keluarga baitupun dalam masyarakat kampuang ka nagari, pado pokoknyo seorang laki-laki di minangkabau mempunyai fungsi rangkap, fungsi nan mengakibatkan tumbuahnyo ampek tangguang jawab dalam wewenang nan babeda, partamo fungsi ayah sebagai baban langsung dari hukum Islam bahwa ayah mamikua tangguang jawab panuah kapado istri dan anak-anaknyo nan maliputi tangguang jawab layia dan tangguang jawab batin, sandang, pangan, perumahan, pendidikan dan kesejahteraan keluarga sesuai dengan kebutuhan. Inyo wajib melaksanakan tugas-tugas kebapakannya sampai anak-anak dewasa. Nan padusi sampai basuami nan laki-laki sampai mampu hiduik mandiri. Disamping fungsi ayah jo fungsi mamak sebagai pengamalan dari ajaran adat mamak punyo tangguang jawab moral memimpin anggota kaumnyo sapanjang bateh-bateh nan tagarih di pusako, mamak akan manarukokan sawah, mambukakkan hutan paladangan, mambangunkan rumah gadang kemudian mangatur pamakaiannyo. Dalam hal iko beliau bukan bakarojo surang akan tetapi dilaksanakan sacaro bagotong royong antara saluruh mamak-mamak dalam kaum nan sifatnya insidentil. Sedangkan tugas-tugas mamak sacaro pribadi adolah mangatur hal-hal nan bukan materil seumpama manjago karukunan rumah gadang nan panghuninyo terdiri dari babarapo unit keluarga. Katokanlah mamah berfungsi sebagai koordinator rumah gadang nan batangguang jawab kalua dan kadalam. Seandainyo ayah dan kamanakan-kamanakannyo atau urang sumando indak mampu mambari nafkah keluarga disebabkan sakik, disababkan lamah atau bacarai umpamonyo, mako fungsi ayah diambil alih oleh mamak. Dunsanak kamanakan ndak katalantar biayanyo dari harato pusako dan mamak-mamak akan menggarapkan sawah secara kolektif dengan itu berarti tasadio dua figur penyelamat dalam satu keluarga yaitu ayah dan mamak, kalaupun salah satu tidak berfungsi masih ado fungsional lain sehingga jaminan kehidupan mutlak tapanuhi bia kehidupan material atau-pun kehidupan spiritual. Itu sababnyo ndak pernah tadanga ratapan anak yatim di tanah minang, anak piatu nan kamatian mandeh ndak kamandarita di tangan ibuk tiri sabab si anak akan diasuah di rumah gadang oleh padusi-padusi di dalam kaumnyo. Nah, dunsanak, kamanakan pandanga. Kalau tadi ado duo paranan dimainkan seorang laki-laki di minangkabau yaitu peran ayah dari hukum Islma dan peran mamak dari hukum adat, mako ado satu peran lain yang bersumber dari undang-undang yaitu tuntutan kewajiban kapado masyarakat lingkungannyo satiok urang musti berpartisipasi taradok masyarakat kampuang dimanyo tingga, mamaliharo karukunan basamo sabagai satu kesatuan warga dalam wilayah jorong atau desa, membangun sarana-sarana jalan, irigasi, pendidikan, rumah ibadah, sekolah apo sako kebutuhan yang bersifat umum. Elok rumah dek tungganai, elok kampung dek urang tuo, dek nagari dek panghulu. Nah urang tua nan mukasuik disiko adolah kapalo desanan staftnyo mamak-mamak yang di rumah gadang tadi. Di tangan merekalah talataknyo karukunan dan ketertiban masyarakat kampung. Tapi alah salasai ka tugas dengan tigo tuntutan kewajiban tadi, alun, alunlai, masih ado ciek lan nan kadikakok apotu, yaitu wilayah yang labiah luas iyolah nagari, nagari yang kalau kito jabarkan labiah luas lai yaitu negara, seluruh potensi harus dikerahkan apo nan ado didermabaktikan untuk nagari atau untuk negara yo dana, yo tanago, pikiran, waktu dan lain sabagainyo, pendeknyo ndak satupun urang yang bebas dari tugas-tugas kanagarian, bajalan bairing, baiyu maisi patah batongkek buto bairik, sadonyo musti talibat, tantu sajo sabateh kampuan surang-surang.

Tidak ada komentar: