Jumat, 08 Juni 2007

kepribadian Minang 4

Nah, jadi timbul pertanyaan, pabilo urang Minang kenal jo Nabi Adam? Dimaa nyo tau kalau disarugo adoh bidadari? Dari maa datangnyo kata Alif sabagai huruf awal dari abjad Arab?. Sudah pasti informasi samacam iko mereka tarimo dari pelajaran agamo Islam. Artinyo tambo itu disusun urang sasudah Islam masuak ka Minangkabau, baru kiro-kiro 400 tahun nan lalu. Sabalun itu? Antah.
A, mereka lanjutkan. Nampaknyo tambo ingin mangatokan bahwa urang Minangkabau adolah bangsa super, bangsa terpandang di dunia. Sebab di zaman dulu dunia pernah diperintah oleh duo kekuatan Adikuasa, yaitu Roma di Barat dan Tiongkok di Timut. Dan kekuatan katigo adolah Minangkabau, di Pulau Paco. Duduak samo randah, tagak samo tinggi, satingkek, sadarajat jo negara-negara raksasa di dunia. hebat, hebat bukan?
Nah, bukti lain. Manuruik satu fersi silsilah tambo nan pernah kami baco, adopun DT. Maharajo Dirajo baranak sapasang bak anak balam. Nan laki-laki banamo DT. Suri Dirajo, nan padusi banamo Puti Indah Julito. Indah Julito kawin jo Rajo Mauliwarman Dewa, dapeklah anak bagala DT. Katumangguangan. Kemudian putri rajo ko dikawinkan pulo jo Cati Bilang pandai, laialah anak baranam, nan tuo bagala DT. Parpatiah Nan Sabatang. Jadi DT. Katumangguangan jo DT. Parpatiah Nan Sabatang adolah cucu langsuang dari Maha Rajo dirajo, sadangkan baliau ko putra Iskandar Zulkarnain Cucu Ziis as. Nah, karano Ziis as. putra Adam nan katigo puluah sambilan, mako kaduo rajo Minangkabau ko nan dikatokan rajo baduo badunsanak saibu balain ayah, adolah generasi kalimo sasudah Nabi Adam, manusia pertama di dunia. Sadangkan sajarah mencatat bahwa DT. Katumangguangan dan DT. Parpatiah Nan Sabatang sadang mamarentah wakatu Aditiawarman mamimpin Kerajaan Minangkabau, tajadinyo pado tahun 1334 M. Lihek Sejarah Nasional, karangan Mr. Muhammad yamin.
Oleh sebab itu nyatolah bahwa urang nan manyusun tambo adolah manusia-manusia bodoh nan tak tahu mamparetongkan wakatu. Urang nan mampicayoi tambo labiah pandia lai karano diota dek urang bodoh nan sio-sio. Tapi tunggu dulu, maambek kamanakan manahan malu, itu baru analisa. Untuak mayakini suatu pandapek kito musti mambandiang, mauji sampai di mano kebenarannyo. "Kok putiah tahan sasah, kok hitam tahan tapo". Kito ado hak mambuek analisa-analisa, buliah ndak sapandapek asakan argumentasinyo ditunjang oleh data nan bisa dipertanggungjawabkan sacaro ilmiah.
Memang, memang kalau diliek kapado tokoh-tokoh nan disabuik dalam tambo, dihubuangkan pulo jo kurun wakatu kajadian. Nampak sakali ketidak wajaran, bahkan kacau balau. Baa kalai disingguangi pulo parahu nan tadampa di puncak Gunuang Marapi. Gunuang nan tingginyo hampia 4.000 meter diateh permukaan lauik, bohong besar itu, tak mungkin. Batua, mereka tu batua. Ambo katokan batua, karano urang mambaco nan tasurek dalam tambo tapi ndak arih jo nan tasirek. ha..., nan kene rusak e kamanakan. Walaupun kito alun dapek manunjuakkan kapastiannyo, namun mambohongkan saluruh isi tambo atau 98% curito khayal, alun dapek kito tarimo. Sabab siapopun tau, bahwa tambo adolah hasil karya sastra tertuo di Minangkabau. Ini marupokan kisah nan diwarihkan dari generasi ka generasi melalui penuturan lisan sesuai dengan perkembangan. Mako gaya bahasa dan penyampaian dan versi curitonyo mengalami perubahan-perubahan tapi bobotnyo tatap sasudah urang Minang mengenal tulisan Arab Melayu, barulah dibukukan. Mako seharusnyolah kalau nak mandanga atau mambaco tambo mesti tau jo bahaso tambo, mampalajari Qur'an musti tau bahaso Arab, paham jo nan usarak, menguasai ilmu bayan maantik dan ma'ani. Baitu juo mampalajari tambo, harus paham jo bahaso Minang Kuno, bisa mauraikan rumus-rumus dan kode-kode terselubung nan penuh teka-teki. Tanpa itu omong kosong sama sekali. Perbendaharaan kato nan dipakai dalam tambo adolah kato-kato klasik, sifatnyo semu, kabua atau dikatokan juo kato klise, kato bayang, kato banisak, kalimatnyo kalimat bersayat dengan seribu makna.

Tidak ada komentar: