Senin, 18 Juni 2007

Kepribadian Minang 8

Kemudian menyusul hak dan kewajiban antaro kadua balah pihak, sarato pambagian tugas nan tapisah manuruik kadudukan masing-masing. Sajak manusia tingga diguo-guo sampai kapado mangenal peradaban bahkan taruih ka zaman teknologi kini nangko ruponyo pambagian wewenang itu masih tampak nyato walau bateh dan versinyo mangalami perubahan-perubahan. Sekalipun akhirnyo pihak wanita menginginkan persamaan hak nan sabagian lah dicapainyo tapi mustahil malawan kodrat sebab kodrat itu hadir tanpa dimintak dan tanpa dituntuik. Itu sababnyo perjuangan emansipasi kadang-kadang taraso tidak adil karano wanita ndak pernah manuntuik persamaan kawajiban akan pincanglah jalannyo masyarakat sakironyo hak disamakan sadangkan kawajiban ndak saimbang dalam kontek iko minangkabau menganut kaidah tersendiri yaitu mambarikan seluruh apo nan manjadi hak-hak wanita sasuai dengan kodratnyo pulo hak perlindungan keamanan, hak pelayanan ekonomi, kedudukan sosial dan lain sabagainyo nan kasadonyo lah lamo dimiliki wanita minang. Oleh sebab itu tokoh-tokoh wanita nan mengobarkan peran emansipasi ndak pernah muncul ditanah minang karano memang tidak dibutuhkan, untuak apo manuntuik sasuatu nan lah ado dalam genggamannyo. Adat nan marupokan peraturan tatinggi dalam masyarakat terlalu banyak mambarikan fasilitas dan subsidi kepada wanita, rumah gadang secara gratis disuruah tunggu ndak kamanyeo ndak kamangontrak, seluruh hasil harato pusako makanlah minumlah pakailah nak basuami dilamarkan sampai pun katurunan manuruik garis keibuan kurang apolai wanita ditanah baradab ko. Hanyo satu nan tak pernah lapeh dari tangan yaitu kekuasaan walaupun kadang-kadang urang laki-laki sampai mangalah ka rantau urang demi kesejahteraan dunsanak kamanakan namun kato putuih ado ditangan mamak wanita minang tidka mengatur tetapi diatur mereka hanyo punyo hak pakai bukan memiliki, biapun kunci ado dipinggang tapi rangkiang indak ka dibukak oleh parintah siapopun kecuali suruahan mamak sabaliaknyo mentang-mentang punyo kuaso seorang mamak ndak buliah saleluaso maambiak padi sabalun ado persesuaian dari bundo urang padusi ndak berhak jadi penghulu, namun penghulu alun ka tagak kalau para bundo kanduang sapakaiak indak manarimo baitu sapanjang adait dipusako takalau cindua mato dihadapkan sebagai terdakwah karano manculiak puti bungsu dari sungai ngiang seharusnya bundo kanduang salaku kapalo pemerintahan berhak memberikan kato hukum tapi kasus pelanggaran adat itu diadili oleh basa ampek bali lembaga yudikatof nan sadonyo terdiri dari laki-laki. Nan tantu sajo ateh restu dan pertimbangan sang ratu bundo kanduang.

Tidak ada komentar: