Selasa, 15 Mei 2007

Syarak mangato adat mamakai 13

Untuk mamparabuikkan kahormatan dalam mamindahkan jumratul aswat kasampian ka'bah 4 kabilah Arab yang bapangaruah di masyarakat hampia sajo basitumpah parang sudaro dalam mangahadapi masalah sarupo itu kamudian mancaliak situasi sarupo itu timbua ide Nabi nan masuak aka di bantang kan sorban untuk manyalasaikan masalah 4 suku yang basangketo malakukan kabilah tasabuik malakukan sujuid yang dipimpin oleh Nabi.
Kabijaksanaan Nabi tasabuik ditarimo sacaro akamasi oleh masayarakat dan salamaiklah manusai dari bala nan manimpo. Islam marupokan agama logis dan realistis yang dapek ditarimo bukan agamo doktrin yang hanyo dapek ditarimo bagitu sajo.
Faktor ka ampek yang mampasobokkan adat jo islam adolah adonyo hati nurani yang paling jujur di hati pribadi manusia, adopun sosok manusia itu tadiri dari duo unsur yaitu unsua lahia jo unsua batin tubuah kasa jo jiwa yang maunyi yang kalau tubuah indak bajiwa namonyo bangkai sadangkan jiwa indak batubuah dikatokan aruah atau roh. Anggota badan bagarak dek parintah otak yang lataknyo di kapalo dan otak di kendalikan oleh kemauan nan dikatokan nafsu, dan otak atau hati manusia digarak kan oleh hati nan paliang dalam yang namonyo qalbu. Urang mangatokannya hati nurani dan dalam minang dikatokan raso.
Pada hakkatnyo apo yang dikatokan raso itu murni dan marupokan apo yang dilakukan diatur oleh raso tasabuik mako eloklah parangai urang
Di dalam tubuh manusia itu ada segumpal darah yang disabuik jo hati , apabila darah iru baik maka baiklah manusia itu, dan apabila darah rusak maka rusaklah manusia itu. ( H.R. Muslim).
Nah, manuruik ajaran adat zat raso itulah yang ado dalam diri itulah yang dibangkikkan dalam satiok insan, dipupuak di latiah di paaerek sahinggo kabaradaannyo labih kuek di dalam hati dan aturan itulah yang akan manjadi sumber tabantuaknyo aturan dan kumpulan aturan itulah yang dinamokan adat.
Jadi adat itu adalah satu talago nan ulua aianyo dari raso kamudian mailia manjadi laku jo perbuatan, bagi orang minang indak adat bagi urang minang yang indak ado punyo raso indak baparasaan caro kasanyo, mako manusia tadiri dari dua unsur lahia jo batin diantaronyo harus baimbang, sarasi dan salaras. Jan sairiang tagang sabalah samo barek ujuang jo pangka disinan raso yang barado dalam pikiran manjalang kapalo manjadi kakuatan itulah raso yang kamudian di pariso oleh hati dan itulah pareso yang di baok turun. Sinan basobok paham nan sasuai, manyauk di nan tanang maratang di nan salasai di situ latak kabanaran garak lahia nan kamam bantuak Jalan nan baiak, garak nan batua salasai
Mako raso jo pareso alua jo patuik ango jo parengo manjadi tampek tagaak yang istilah nyo disabuik GBHA (Garis Besar Haluan Adat) di sinan lah tumbuah nyo malu malu taserak dari panyasalan
Panyasalan itu adalah pokoknya hati nurani kalah malawan hawa nafsu, walaupun urang indak tau namun malu tatap tapandam, makan hati baulam jantuang baitulah istilah urang minang disiko tadanga pantun urang mudo

Tidak ada komentar: